Weekend we Lwowie – co udało się nam zwiedzić!

Weekend we Lwowie
Pamiętacie, jak przy okazji relacji z Cypru wspominałam, że plany były całkiem inne i zamiast na wyspie mieliśmy spędzić weekend we Lwowie? Niestety sytuacja na Ukrainie była wówczas napięta, dlatego zrezygnowaliśmy z wyjazdu. Po prostu nie chcieliśmy niepotrzebnie ryzykować. Pomysł ten zszedł na dalszy plan i szczerze nie spodziewałam się, że jeszcze w tym roku wylądujemy właśnie na Ukrainie.

Kolejny plany dotyczące wyjazdu do Lwowa zaczęliśmy snuć już po powrocie z Tunezji, jednak tak naprawdę organizacją wycieczki zajęliśmy się jakieś dwa tygodnie przed planowanym pobytem.

Co warto wiedzieć przed wyjazdem na Ukrainę

• Paszport – jak wiecie Ukraina nie jest członkiem Unii Europejskiej ani nie należy do strefy Schengen, a więc żeby przekroczyć granice, konieczny jest paszport! Jego ważność powinna być minimum 3 miesiące od daty powrotu do Polski. Bezy wizy obywatele polscy mogą spędzić na Ukrainie 90 dni od daty wyjazdu.
  • Zielona karta, czyli międzynarodowy certyfikat, który potwierdza, że kierowca posiada ważne ubezpieczenie OC. Karta ta potrzebna jest w przypadku gdy zostaniemy zatrzymani przez policję lub ulegniemy wypadkowi samochodowemu. Zieloną kartę wyrabiamy w ubezpieczalni najczęściej za darmo (tak też było w naszym przypadku), wszystko zależy od ubezpieczyciela.
  • Waluta na Ukrainie – waluta, jaka obowiązuje na Ukrainie to hrywny, które warto wymienić już na jej terytorium, wówczas kurs jest znacznie korzystniejszy. My część pieniędzy rozmieniliśmy zaraz po przejściu przez granicę, ale był to błąd. Kurs na dzień 9 listopada 2019 r. wynosił 6 UAH, natomiast już w samym Lwowie około 6,27 UAH.

Weekend we Lwowie

Samochodem przez granicę Polsko-Ukraińską w Korczowej, jak to wygląda w praktyce?

Początkowo w planach mieliśmy podróż autobusem lub pociągiem, ale gdy przejrzeliśmy ofertę przewoźników, wybiliśmy sobie to z głowy. Nie uśmiechała nam się przesiadka i 10 godzin w trasie, tym bardziej, że z naszej miejscowości do Lwowa mamy jedynie 250 km, czyli około 3 godziny drogi. Stwierdziliśmy więc, że jedziemy samochodem, warunek był tylko jeden - na miejscu hotel z parkingiem strzeżonym.

Kierunek Lwów

Jak już wspomniałam do Lwowa mamy jakieś 3 godziny drogi i to w większości autostradą, a więc trasa przebiega szybko, jest jednak mały haczyk. Postój na granicy to istna męczarnia. W kierunku Ukrainy kolejka była dość spora, a więc na granicy czekaliśmy ponad 3 godziny, po przyjeździe do bramek przechodzimy kontrolę graniczną oraz celną, gdzie również sprawdzane są dokumenty samochodu. My dodatkowo po kontroli czekaliśmy jakieś 10 minut, aż kierowca, który nas blokował odjedzie swoim autem dostawczym. Niemniej jednak sama kontrola była raczej bezbolesna - paszporty, dowód rejestracyjny, otwarcie bagażnika i nic więcej.
Weekend we Lwowie

Ok, przekroczyliśmy granicę i co dalej?

• Po pierwsze warto wyłączyć Internet, a najlepiej przełączyć telefon na tryb samolotowy. Niestety opłaty na Ukrainie za połączenia są drogie, także nie polecam dzwonić, warto wybrać hotel z darmowym Wifi.
  • Po drugie trzeba nastawić się, że stan dróg nie jest  rewelacyjny, gdyż są one wyboiste i jedzie się jak po torach kolejowych. Choć najgorszy stan dróg jest tak naprawdę w samym Lwowie – brukowane uliczki z masą dużych dziur.
  • Kolejna sprawa to policja! Nastawcie się, że na trasie Krakowiec – Lwów będzie jej pełno. Dlatego polecam stosować się do ograniczeń prędkości. Pamiętajmy, nie jesteśmy u siebie, choć wiadomo - zawsze warto przestrzegać przepisów!
  • Jeszcze mała uwaga - od listopada do marca, na Ukrainie, obowiązkowa jest jazda na zimowych oponach.

Kierunek dom

W stronę powrotną wiedzieliśmy już czego możemy się spodziewać. Zarówno droga jak i przeprawa przez granicę były nam już znane. Choć ku naszemu zaskoczeniu przejście przez polską granicę trwało już znacznie dłużej. Z Lwowa do przejść granicznego jest jakieś 50 minut drogi, która przebiegła nam dość sprawie. Po przyjeździe na przejście graniczne praktycznie zero samochodów, więc od razu na naszych twarzach pojawił się uśmiech, pomyśleliśmy – tym razem będzie szybko. Niestety tak nie było! Polska straż graniczna nie dość, że sprawdzała kilkukrotnie paszporty i dowód rejestracyjny, to dodatkowo przegląda każdy jeden samochód. Musieliśmy wysiąść wszyscy z samochodu, wyciągnąć i otworzyć walizki, przez co w rezultacie na przejściu staliśmy około 2 godzin. Niby mniejsza kolejka, ale tak naprawdę wyszło podobnie. Także, jeśli wybieracie się na Ukrainę samochodem, przygotujcie się na 2-3 godzinny postój.

Wybór noclegu we Lwowie

Tak jak już pisałam wcześniej, wybierając nocleg zależało nam, aby obok hotelu był parking prywatny, to był nasz priorytet. Trochę naczytaliśmy się o tym, że Ukraińcy kradną rejestracje polskich samochodów itp. Poza tym w samym Lwowie dało się zauważyć, że raczej auta z innymi rejestracjami niż ukraińskie nie stały nigdzie na widoku.
Noclegu szukaliśmy standardowo na stronie booking, gdzie natrafiliśmy na Hotel Etna z całkiem fajnymi ocenami i właśnie bezpłatnym, zamkniętym parkingiem.
Hotel Etna położony jakieś 2,5 km od centrum miasta, tak więc spokojnie można przejść pieszo – 30 minut i jesteśmy na miejscu. Sam hotel jest niewielki, urządzony raczej prosto, ale przytulnie. W ofercie znajdziemy darmowe wifi, telewizor, zadbaną łazienkę czy śniadanie. Choć tego ostatniego nie polecam, bo słabe. Pokoje niewielkie, przytulne idealne na 2-3 doby. Fajne jest to, że w hotelu można porozumieć się zarówno w języku angielskim, jak i polskim. Z zewnętrz hotel nie należy do najpiękniejszych, gdyż położony jest obok ruin jakiejś starej hali fabrycznej i warsztatu samochodowego, ale to nieistotne - do Lwowa jedziemy zwiedzać, a nie siedzieć w hotelu!
Ogólnie hotel Etna wywarł na nas pozytywne wrażenie i śmiało możemy go polecić! Tanio, czysto, przytulnie i blisko centrum.
Weekend we Lwowie

Co udało się na zwiedzić we Lwowie

Plany mieliśmy bardzo ambitne, ale przyznam, że jakoś bardziej buszowaliśmy po knajpach niż muzeach. Niemniej jednak udało się nam zobaczyć kilka fajnych miejsc.

Opera Lwowska, jeden z piękniejszych budynków we Lwowie, który zachwyca zarówno nocą jak i podczas dnia. Architektura, elewacja, rzeźby tu wszystko jest piękne. Ponadto budynek znajduje się praktycznie w samym centrum Lwowa, a więc nie trudno jest go zauważyć. Polecam też deptak obok opery, na którym znajduję się pomnik Tarasa i Adama Mickiewicza.
Weekend we Lwowie

Obowiązkowy punkt, czyli Rynek Lwowski (Stare Miasto), który posiada stare, ale imponujące kamienice, kryjące w sobie niezwykłe piękno jakim jest chociażby włoskie podwórko (wstęp kosztuje 10 UAH, czyli około 1,60 zł). Tuż obok rynku ciągną się tory, gdzie przejeżdżają tramwaje. Całość ma niezwykły klimat, od którego trudno oderwać wzrok.

WŁOSKIE PODWÓRKO

Katedry i kościoły we Lwowie, tak naprawdę każda inna i każda potrafi zachwycić. Nam udało się zobaczyć, kilka takich miejsc.
Weekend we Lwowie

Pałac Potockich, miejsce które zaraz po Operze Lwowskiej, bardzo mnie zachwyciło. Ogromny budynek  wzniesiony w latach 1888–1890. Zachwyca przestrzenią i niezwykłym podwórzem.

Lwowskie targowiska i bazary, gdzie można kupić praktycznie wszystko za niewielkie pieniądze. Targowiska rozsiane są po całym Lwowie, w bocznych uliczkach, jak i przy większych przystankach autobusowych.

Lwów to przede wszystkim niekończące się alejki, budynki ze wspaniałą architekturą i targowiska. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę będąc w tym mieście to dachy, można je podziwiać chociażby z ratusza, ale my ze względu na słabą widoczność darowaliśmy sobie ten punkt.

Co i gdzie jedliśmy we Lwowie

Będąc w Pradze czy na Cyprze naszym obowiązkowym punktem było poznawanie smaków danego regionu, tak samo w przypadku Lwowa, choć wydaje mi się, że nie skosztowaliśmy wszystkich specjałów.

Pierwsza restauracja, o którą zahaczyliśmy znajdowała się nieopodal Opery. Tak naprawdę po całej drodze Polska-Ukraina byliśmy tak głodni, że zjedlibyśmy cokolwiek. Wybór padł na Flashka Kalayna. Bardzo klimatyczna restauracja, gdzie zamówiliśmy mało ukraińskie jedzenie bo burgery, jednak były nieziemsko dobre. Ponadto moi rodzice zamówili sobie barszcz ukraiński, swoją drogą też pyszny. Ceny jak na restauracje w centrum całkiem ok. Piwo, które jest z reguły naszym wyznacznikiem kosztowało 50 UAH.
Weekend we Lwowie

Kolejna restauracja, którą serdeczne polecam i którą odwiedziliśmy na drugi dzień była Kryivka, totalnie odjechana knajpa, do której aby wejść trzeba podać hasło. Przy wejść Pan przebrany za żołnierza częstuje likierem, następnie przechodzimy przez ukryte drzwi, aby znaleźć się w podziemiach knajpy. Wszędzie towarzyszy klimat wojskowy, leżą karabiny, łuski pod nogami itp., nawet jedzenie podawane jest w menażkach, niezwykłe przeżycie. Tutaj zamówiliśmy danie ukraińskie dla 4 osób, w którego skład wchodziły: galaretki drobiowe, sałatki, warzywa pieczone na grillu, duży kawałek boczku i kiełbasy, pieczywo oraz pasty. Do tego herbata oraz 5 piw. Za wszystko zapłaciliśmy dość sporo, bo 1300 UAH, ale nie żałujemy - klimat wywarł na nas ogromne wrażenie, dlatego chętnie kiedyś tam wrócimy.
Restauracja ta znajduje się na rynku i jest oznaczona jedynie niewielkim szyldem, także raczej trudno ją znaleźć, ale w końcu to Kryjówka.

W tym dniu odwiedziliśmy również Teatr Piwa Pravda, czyli browar, który mieści się w starej kamienicy, co z połączeniem wnętrza knajpy wygląda świetnie. Ceny piwa wahają się tam o 60 do ponad 100 UAH. Fajna miejscówka, aby się nieco zatrzymać i pooglądać Stare miasto przez okno.
Weekend we Lwowie

Ostatni punktem były pierogi, czyli poszukiwania knajpy, w której to podadzą typowo lwowskie pierogi. Niestety trafiliśmy do restauracji, gdzie pierogi nie do końca nam smakowały, przez co bardzo się zawiedliśmy. Z tego wszystkiego nawet nie pamiętam nazwy tej knajpy. Co prawda było dość tanio, ale oczekiwaliśmy czegoś więcej…

Ok, kolejne miejsce na mapie odhaczone. Jak już wspominałam, Lwów był już dawno naszym celem, a więc cieszę się, że udało się nam go w końcu zrealizować. Miasto nam się spodobało, do tego stopnia, że już wiemy – wkrótce tam wrócimy!

Napiszcie w komentarzach czy byliście już w Lwowie, jeśli nie to zachęcam Was do odwiedzenia tego miasta i skorzystania z naszych wskazówek. A jak macie jakieś pytania, piszcie w komentarzach!